#PROIECT ACTIVISM CIVICAteliere civice la școli din Videle, Chitila, Cartojani
De la explicațiile cerute autorităților De ce este nevoie ca elevii să învețe în schimburi? la dotările școlii, comportamentul cetățenilor sau problemele de mediu ale comunității, atelierele au exersat spiritul civic al elevilor.
Școala Generală nr. 2 Videle, județul Teleorman
Două ateliere civice cu două clase diferite au avut loc la Școala Generală nr. 2 Videle, județul Teleorman unde elevii de gimnaziu (Clasele a VI-a și a VII-a) au identificat probleme și unele soluții pentru școală, comunitatea de elevi sau pentru rezolvarea unor situații din comunitatea locală.
Nevoi din comunitate identificate de elevi ca fiind importante și în care au apreciat că ar putea avea un cuvânt de spus sau la rezolvarea cărora ar putea contribui:
- Programul școlar în două schimburi ori perspectiva de a reveni la programul de dimineață:
- Numărul foarte mare de porumbei în oraș care strică mobilierul urban și care se înmulțesc și revin în parcuri în special din cauză că sunt hrăniți (cu hrană nepotrivită) de către cetățeni: Numărul mare de câini fără stăpân care sunt un pericol pentru copii și cetățeni, problema fiind reclamată în special de elevii care fac naveta dar și de cei care merg în schimburi la școală.
Soluții și acțiuni civice propuse de elevi
Pentru răspunsuri concrete și soluții legate de programul în două schimburi al elevilor de gimnaziu:
a) solicitare de informații adresată primăriei orașului Videle
b) Invitație către consiliul local și administrația publică locală de a participa la o lecție deschisă in care elevii să afle detalii despre infrastructură școlară, buget, de ce sunt nevoiți să vină după amiaza la școală, etc
Campanie de informare a cetățenilor pentru interzicerea hrănirii porumbeilor - inclusiv un afiș la inițiativa elevilor din comunitate. O inițiativă a elevilor care ar urma să susțină demersurile administrației locale.
Campanie de informare a cetățenilor pentru interzicerea hrănirii câinilor fără stăpân (afișe, tipărituri simple în cutiile poștale). La aceasta trebuie adăugată o solicitare de informații la primăria orașului/serviciile publice locale legate de populația canină, măsuri pentru prevenirea înmulțirii, soluții concrete, provocări, inclusiv organizarea unei dezbateri comunitare legate de această problemă.
Acțiuni civice
Inițiative civice
Campanie locală a elevilor: NU mai hrăniți porumbeii în parcuri!
O campanie prin care elevii să informeze cetățenii din locurile cele mai aglomerate și frecventate de porumbei cum privire la consecințele hrănirii acestor păsări, inclusiv informarea administrației locale cu privire la acest demers și o întâlnire a elevilor cu administratorii domeniului public pentru a afla mai multe detalii despre gestionarea acestuia.
- Invitație lecție deschisă și solicitare informații pentru administrația locală:
- De ce avem școală în schimburi? O solicitare de informații în baza legii 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public a fost formulată în atenția Primăriei Videle pentru a afla motivele și situația în care școala ar putea reveni la schimburile de dimineață.
Școala Gimnazială "Ion Visoiu” din Chitila, județul Ilfov
Două ateliere civice au fost organizate în Școala Gimnazială "Ion Visoiu” din Chitila județul Ilfov cu elevi de gimnaziu în perioada săptămânilor dedicate programelor "Școala altfel” și "Școala verde”.
Nevoi din comunitate identificate de elevi
Mirosul persistent care vine de la groapa de gunoi din localitate și multe situații în care deșeurile sunt aruncate sau distruse ilegal în zona. Elevii doreau să afle informații concrete despre ce se poate face, cine este responsabil, dacă există amenzi, dacă le dă cineva, dacă și cum se poate rezolva această problemă
Regulament privind locurile de joacă pentru copii în localitate - în special un loc dedicat skateboard-erilor și unde regulile nu se respectau
Ce facem cu deșeurile și gunoiul pe care îl producem noi, în școală - nu știm, nu putem să îl trimitem la reciclare chiar dacă reușim să îl colectăm selectiv.
Un al doilea atelier a adus în discuție nevoia de face mai clare și respectate reguli de igienă de bază de către toți elevii școlii
Soluții și acțiuni civice propuse de elevi
Urmare a atelierului civic pentru fiecare din problemele de rezolvat în comunitatea lor elevii au discutat despre o petiție și solicitări de informații adresate Primăriei Chitila, Gărzii de mediu și autorităților locale (inclusiv prefecturii) cu privire la:a) numărul amenzilor și măsurile concrete luateb) numărul reclamațiilor legate de groapa de gunoi și poluarea rezultată de arderea deșeurilor și modul de rezolvare al acestora.
O solicitare de informații legată de regulamentul folosirii mobilierului de la locurile de joacă pentru copii adresată administratorului domeniului public și Primăriei Chitila pentru acțiuni suplimentare de informare la fața locului.
Redactarea și publicarea unui regulament intern al școlii cu privire la regulile și colectarea selectivă corectă a deșeurilor în școală și reciclare acolo unde acest lucru este posibil.
Școala Gimnazială nr. 2, Cartojani, județul Giurgiu
La Cartojani peste 25 de elevi de școală generală și membri ai corpului de profesori au discutat despre educație civică și despre cum se pot implica elevii în a îmbunătăți ceea ce ei consideră necesar la nivelul școlii și comunității lor, despre problemele de mediu de la nivel local (nevoia de mai multe coșuri de gunoi, parcuri amenajate și selectare colectivă), nevoia de campanii anti-violență și anti-bullying, despre școli dotate și în mediul rural (laboratoare, cantină, PC-uri performante) sau despre importanța concursurilor școlare.
Soluții: Discuțiile au vizat ce pot face elevii direct, cu ajutor minim din partea profesorilor sau administrației locale, dar și cum își pot scrie un plan de acțiune pentru a aduce această problemă la nivelul administrației locale sau școlii.
Au discutat și despre alegeri și cum decizia publică (fie locală, națională sau europeană) are un impact major la nivel comunității.
Nevoi identificate în/pentru comunitate
La nivel de școală
Laborator modern de informatică (PC-uri moderne, VR)
Pistă pentru biciclete
Loc amenajat pentru relaxare
Parcuri amenajate
Scaune comode și bănci moderne
Coșuri de gunoi
Cantină școlară Canalizare Concursuri la nivelul școlii și comunității (fotbal, șah) Renovare stadion Laboratoare de biologie, fizică și chimie Bibliotecă modernă Cabinet medical în școală Trotuare curate Dulap pentru fiecare elev Bazin de înot Sală de sport Sală de jocuri video Coșuri de gunoi și colectare selectivă Sală de spectacole
Soluții și acțiuni propuse de elevi
· Organizarea de concursuri școlare periodice (fotbal, șah) și stabilirea unui calendar la nivel de școală și comunitate.
· Renovarea stadionului din localitatea pentru practicarea sporturilor (acțiune de ecologizare coordonată de elevi și transmiterea de petiții către administrația locală pentru întreținerea stadionului).
· Amenajare loc de relaxare pentru elevi în interiorul școlii.
· Desfășurarea unei campanii pentru un laborator modern de informatică (unități PC moderne, dispozitive VR).
Echipa de elevi ce a ales această acțiune și-au structurat activitatea prin consultarea tuturor colegilor și strângerea de semnături, împărțirea de pliante pentru atragerea atenției asupra nevoii, crearea unei pagini social media și chiar transmiterea unei petiții către administrația locală.
· Campanie inițiată de elevi privind colectarea selectivă – crearea de afișe, regulament, coșuri pentru strângerea gunoiului reciclabil. Elevii și-au propus un concurs la nivelul școlii și premierea clasei cu cele mai multe reciclabile colectate. · Simularea unor modele de funcționare a administrației publice locale sau instituțiilor Uniunii Europene.
Laborator modern de informatică (PC-uri moderne, VR) Pistă pentru biciclete Loc amenajat pentru relaxare Parcuri amenajate Scaune comode și bănci moderne Coșuri de gunoi Cantină școlară Canalizare Concursuri la nivelul școlii și comunității (fotbal, șah) Renovare stadion Laboratoare de biologie, fizică și chimie Bibliotecă modernă Cabinet medical în școală Trotuare curate Dulap pentru fiecare elev Bazin de înot Sală de sport Sală de jocuri video Coșuri de gunoi și colectare selectivă Sală de spectacole Soluții și acțiuni propuse de elevi · Organizarea de concursuri școlare periodice (fotbal, șah) și stabilirea unui calendar la nivel de școală și comunitate.
· Renovarea stadionului din localitatea pentru practicarea sporturilor (acțiune de ecologizare coordonată de elevi și transmiterea de petiții către administrația locală pentru întreținerea stadionului).
· Amenajare loc de relaxare pentru elevi în interiorul școlii.
· Desfășurarea unei campanii pentru un laborator modern de informatică (unități PC moderne, dispozitive VR). Echipa de elevi ce a ales această acțiune și-au structurat activitatea prin consultarea tuturor colegilor și strângerea de semnături, împărțirea de pliante pentru atragerea atenției asupra nevoii, crearea unei pagini social media și chiar transmiterea unei petiții către administrația locală.
· Campanie inițiată de elevi privind colectarea selectivă – crearea de afișe, regulament, coșuri pentru strângerea gunoiului reciclabil. Elevii și-au propus un concurs la nivelul școlii și premierea clasei cu cele mai multe reciclabile colectate.
· Simularea unor modele de funcționare a administrației publice locale sau instituțiilor Uniunii Europene.
Background
În martie 2023 Centrul Român pentru Politici Europene (CRPE), în parteneriat cu Asociația Digital Bridge (ADB), au lansat proiectul „Școli implicate în comunitate - educație civică pentru elevi prin animație, ateliere și campanii locale", care urmărește pe de o parte să crească implicarea civică a tinerelor generații, iar pe de altă parte să ajungă în orașe ori școli din mediul rural unde participarea la viața comunității este redusă.
Pentru a veni în sprijinul acestora, CRPE și Asociația Digital Bridge propun un program de dezvoltare de instrumente interactive de predare a drepturilor civice și sprijin pentru derularea efectiva a unor acțiuni civice în 20 de școli din mediul rural și urbanul mic, pentru elevi de gimnaziu și liceu în comunități din județele cu un nivel redus al implicării civice a societății civile. Detalii despre proiect
Despre organizațiile partenere
Centrul Român de Politici Europene (CRPE) este unul din cele mai vechi think tank-uri din România, specializat în afaceri europene, cu peste 10 ani de experiență în proiecte europene și regionale, în domeniul politicilor publice și administrației publice locale, tineret și activism civic, justiție, stat de drept și afaceri europene.
CRPE a implementat proiecte în calitate de coordonator în România, PaE și Balcanii de Vest și a lucrat cu parteneri din majoritatea țărilor UE.
Asociația Digital Bridge derulează activități în domeniul comunicării publice, gestionând publicația EURACTIV.ro, parte din rețeaua pan-europeană EURACTIV, cu sediul central la Bruxelles. Are experiență de peste 15 ani în comunicare, derulând o serie de proiecte destinate combaterii dezinformării, perpetuării valorilor europene, creșterii rezilienței la informațiile false vehiculate în spațiul public.
Despre Programul Active Citizens Fund România
Secțiune realizată cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org.
Proiect derulat de:
Comentarii