#PROIECT ACTIVISM CIVICAteliere civice, Târgoviște: Frăția anti-fumat la Bălașa | Noi suntem schimbarea la Voievodul Mircea
La propunerea profesorului, elevii de la clasele de grafică de la gimnaziul de artă „Bălașa Doamna” au realizat mai multe materiale pentru o campanie anti-fumat. La liceul „Voievodul Mircea”, voluntarii s-au adresat elevilor cu nevoi speciale.
Campanie anti-fumat. „Prea mulți colegi fumează, chiar dacă unii nu au nici 14 ani”.
La propunerea profesorului, elevii de la clasele de grafică din gimnaziu au realizat mai multe materiale pentru o campanie anti-fumat.
De asemenea, a fost formulată o solicitare adresată spitalului județean, secției de pneumologie și managementului spitalului pentru o lecție deschisă, periodică, despre riscurile și consecințele fumatului, dependenței de nicotină, efectelor fumatului fără fum etc.
Elevii de gimnaziu de la Liceul „Bălașa Doamna” din Târgoviște au găsit probleme de rezolvat chiar pentru comunitatea lor, a elevilor, dar s-au uitat cu atenție și la ce îi deranjează în jurul lor, în oraș.
Nevoi identificate de elevi în comunitatea lor:
- fumatul excesiv, încă de la vârste mici
- prea mulți colegi care vorbesc "nepotrivit” despre colegii care vin din comunități sau familii vulnerabile sau sunt de etnie romă - au sesizat elevii
Soluții și acțiuni propuse de liceeni
O campanie anti-fumat în școală și multiplicarea/replicarea ei în alte școli pornind de la un un afiș pentru campania anti-fumat făcut chiar de elevii de la grafică și o campanie în școală.
Pentru campanie, pe lângă afișe elevii au fost îndrumați să facă o solicitare/invitație către unul din spitalele publice din oraș pentru ca un medic pneumolog sau alt specialist să susțină o lecție deschisă, în fiecare an, în școală, cu privire la:
- riscurile și pericolele fumatului de orice fel
- adicții, consecințe pe termen lung și scurt
- cum ne putem lăsa de fumat, care sunt cele mai eficiente metode
- cum îi putem ajuta pe alții să se lase de fumat
- idei pentru afișul campaniei anti-fumat.
O acțiune de sensibilizare a cetățenilor din municipiu/cartier legată de hrănirea porumbeilor – de asemenea s-au gândit să invite pe cineva specializat din administrația locală care sa le vorbească despre soluționarea acestei probleme și cum se pot implica elevii în a susține administrația locală.
Campanie de informare pe tema rasismului și discriminării în școală - cu invitarea unor experți care să le vorbească elevilor despre riscuri, pericole, consecințe.
„Noi suntem schimbarea” la Liceul „Voievodul Mircea”
Una dintre acțiunile civice concrete realizate de elevii de la Liceul Voievodul Mircea a fost proiectul educațional de voluntariat „Noi suntem schimbarea”. Și-au propus să ajungă la elevi cu nevoi speciale, să îi cunoască și să le ducă rechizite, culori, dulciuri și să petreacă mai mult timp cu ei.Beneficiarii au fost elevii claselor V-VIII de Școala Gimnazială Tudor Vladimirescu, Târgoviște (10 elevi cu nevoi educaționale speciale - CES), precum și echipa de voluntari, elevii claselor Liceului Voievodul Mircea, Târgoviște (12 elevi).
Scopul acțiunii civice:
- stimularea interesului și a dorinței de a se cunoaște și a forma noi grupuri de prieteni;
- dezvoltarea spiritului de colaborare între copii;
- dezvoltarea spiritului comunitar și înțelegerea implicării civice.
Dascălii coordonatori au apreciat că acest tip de acțiuni este și o bună modalitate de antrenare și verificare a copiilor și profesorilor în vederea muncii în echipă în timp ce promovarea voluntariatului ca formă de educație nonformală este necesară.
Participanți: elevi de la clasele: a IX-a E și a IX-a B
Atelierul civic s-a derulat cu participarea a 45 de elevi din două clase. Prima parte a fost dedicată introducerii cine suntem, de ce facem ateliere civice, de ce este important, a continuat cu explicarea unor concepte - interactiv și prin prezentarea unor video animații "Cum se ia decizia publică”, "Cum mă pot implica în decizia publică”, însoțite de întrebări șii dezbatere legate de nevoile lor (decontarea biletelor/ transportului în comun în afara orașului, dotările școlii, infrastructura locală), dar și ale altor comunități.
După discuții și schimb de opinii cu implicarea elevilor au fost găsite, prin exerciții de grup coordonate de profesori, acțiuni ori soluții concrete pentru a le rezolva au rezultat câteva idei și inițiative pe care elevii să le poată pune în practică, pe termen scurt sau lung.
Nevoi:
Elevii de la Liceul Voievodul MIrcea din Târgoviște au identificat probleme cu care se confruntă zi de zi, la școală, dar și în timpul liber, în comunitatea locală. Printre acestea:
- Naveta elevilor și decontarea transportului
- Birocrația și calitatea slabă a serviciului public de transport pentru elevii care vin din afara orașului - pentru decontarea transportului elevii, părinții și profesorii trebuie să facă lunar aceleași acțiuni care sunt consumatoare de timp și generează numeroase dificultăți
- Lipsa unui spațiu gratuit, pentru tineri, pentru activități în afara școlii: dezbateri, repetiții, jocuri, vizionări de filme, etc.
- Trotuarele ocupate de mașini și folosirea excesivă a autoturismelor în defavoarea bicicletelor sau trotinetelor
- Cum îi ajutăm pe copii/colegii care vin din familii cu venituri modeste sau care au nevoie speciale
Soluții și acțiuni propuse de elevi
Elevii au structurat cel puțin trei acțiuni concrete pentru care au venit și cu soluții și au gândit un plan de acțiune.
- Un concert caritabil în urma căruia să fie adunate suficiente fonduri astfel încât să poată fi finanțată renovarea Casei de Cultură/Centru de tineret unde tinerii să poată avea activități pe tot parcursul anului.
- Acțiune de voluntariat „Noi suntem schimbarea” pentru sprijinirea copiilor din comunități vulnerabile sau cu nevoi educaționale speciale. Elevii au căutat idei și soluții pentru a obține donații (materiale sau financiare) astfel încât să poată ajuta copii cu nevoi mai mari decât ei
- „O mașină în minus, o trotinetă în plus” – organizarea unei acțiuni/campanii comunitare prin care să contribuie la reducerea folosirii mașinilor personale, mai ales în orașe mici, în paralel cu măsuri concrete pentru evitarea blocării trotuarelor pentru pietoni. Acțiunea de sensibilizare a populației pentru a folosi mijloace alternative urma să fie dublată de acțiuni ale elevilor (petiții, solicitări de informații, concurs de petiții, lecții deschise) pentru a determina o acțiune mai hotărâtă a poliției locale în amendarea mașinilor parcate ilegal.
Background
În martie 2023 Centrul Român pentru Politici Europene (CRPE), în parteneriat cu Asociația Digital Bridge (ADB), au lansat proiectul „Școli implicate în comunitate - educație civică pentru elevi prin animație, ateliere și campanii locale", care urmărește pe de o parte să crească implicarea civică a tinerelor generații, iar pe de altă parte să ajungă în orașe ori școli din mediul rural unde participarea la viața comunității este redusă.
Pentru a veni în sprijinul acestora, CRPE și Asociația Digital Bridge propun un program de dezvoltare de instrumente interactive de predare a drepturilor civice și sprijin pentru derularea efectiva a unor acțiuni civice în 20 de școli din mediul rural și urbanul mic, pentru elevi de gimnaziu și liceu în comunități din județele cu un nivel redus al implicării civice a societății civile. Detalii despre proiect
Despre organizațiile partenere
Centrul Român de Politici Europene (CRPE) este unul din cele mai vechi think tank-uri din România, specializat în afaceri europene, cu peste 10 ani de experiență în proiecte europene și regionale, în domeniul politicilor publice și administrației publice locale, tineret și activism civic, justiție, stat de drept și afaceri europene.
CRPE a implementat proiecte în calitate de coordonator în România, PaE și Balcanii de Vest și a lucrat cu parteneri din majoritatea țărilor UE.
Asociația Digital Bridge derulează activități în domeniul comunicării publice, gestionând publicația EURACTIV.ro, parte din rețeaua pan-europeană EURACTIV, cu sediul central la Bruxelles. Are experiență de peste 15 ani în comunicare, derulând o serie de proiecte destinate combaterii dezinformării, perpetuării valorilor europene, creșterii rezilienței la informațiile false vehiculate în spațiul public.
Despre Programul Active Citizens Fund România
Secțiune realizată cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org.
Proiect derulat de:
Comentarii