Includerea pe piața unică europeană ar permite R. Moldova să exporte în Uniunea Europeană fără a mai avea cote.

Eurodeputatul român Siegfried Mureșan pledează pentru suspendarea temporară a tuturor importurilor de gaze și petrol din Rusia, subliniind că fiecare euro care ajunge în pușculița Kremlinului finanțează războiul declanșat de Vladimir Putin împotriva unui stat suveran, cu aspirații europene.

UE a impus până acum numeroase sancțiuni împotriva Rusiei. Europarlamentarul liberal consideră că pe listă ar fi trebuit să figureze și excluderea companiilor rusești de la toate procedurile de achiziții publice din întreaga UE.

În privința perspectivei europene, Siegfried Mureșan spune, într-un interviu acordat EurActiv România, că Ucraina și Republica Moldova nu vor deveni imediat state membre, dar și cele două state și UE trebuie „să se apuce de treabă”, întrucât sunt multe lucruri pe care ei trebuie să le îndeplinească, în timp ce Uniunea trebuie să fie capabilă să integreze noi state membre. 

De aceea, el a propus acordarea unui statut intermediar de aderare Republicii Moldova, care să prevadă includerea acestei țări în piața unică europeană. Acest lucru i-ar permite Chișinăului să exporte nelimitat către statele membre UE.

  • sancțiuni: 

Uniunea Europeană a impus până acum trei valuri de sancțiuni împotriva Federației Ruse, valuri de sancțiuni ce vor avea un impact negativ semnificativ asupra economiei ruse. Obiectivul nostru trebuie să fie foarte clar în perioada de față: să ajutăm Ucraina cât putem de mult și să cauzăm Federației Ruse un cost cât putem de mare ca urmare a invadării Ucrainei.

Când au fost impuse aceste trei rânduri de sancțiuni împotriva Federației Ruse un tip de sancțiune nu a fost impus: excluderea companiilor rusești de la toate procedurile de achiziții publice din întreaga UE, deoarece în momentul de față companiile din Rusia pot avea acces la contracte în Uniune, inclusiv companii de stat, în sectoare cheie ale economiei, precum infrastructură.

Avem în momentul de față, în anumite state membre ale UE, companii din Federația Rusă cu contracte privind căile ferate și cred că acest lucru trebuie să înceteze. Nu putem finanța orice contract alocat unei companii publice din Federația Rusă, asta înseamnă bani în pușculița de război a Kremlinului.

Susțin suspendarea temporară a tuturor importurilor de gaze și petrol din Rusia, până la retragerea ultimului soldat rus de pe teritoriul Ucrainei. Toți banii pe care țările UE îi plătesc în momentul de față Federației Ruse pentru gaz sunt folosiți pentru invazia militară în Ucraina, pentru uciderea civililor și acest lucru trebuie să înceteze. Am adresat și în acest sens alături de alți 96 de europarlamentari o scrisoare președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, prin care am cerut oprirea importurilor de gaze și petrol din Rusia în toată UE. 

  • soluții pentru reducererea dependenței de gazul rusesc: 

Din 2005, vorbim deja de reducerea dependenței de gazul rusesc. Dacă ne uităm astăzi la harta cu gazoductele din Rusia spre UE, vedem că harta arată mai multe conducte de gaz dinspre Rusia spre Uniune decât în urmă cu 15 ani. În ultimii ani a crescut dependența energetică a câtorva state membre de gazul rusesc. Am vorbit că va scădea, dar în realitate a crescut această dependență. Nu putem, din cauza faptului că unul-două state sunt dependente de gazul rusesc, să ne asumăm acest risc de securitate la adresa întregii UE, importul de gaze din Federația Rusă reprezintă în momentul de față un risc de securitate pentru toată Uniunea și un risc existențial pentru Ucraina din cauza războiului.

Pe termen mediu, avem tranziția către surse de energie regenerabile, avem în UE suficient vânt, suficient soare, suficientă apă pentru hidroenergie. În România avem două reactoare nucleare și vrem pe bună dreptate să construim și celelalte două reactoare nucleare la Cernavodă. După aceea, îmbunătățirea eficienței energetice. A deveni mai eficienți din punct de vedere energetic înseamnă că vom consuma mai puțină energie și vom fi mai puțin dependenți de orice sursă externă. Apoi, chiar pe termen scurt, import mai mare de gaz lichefiat din țări care nu sunt conduse de regimuri autoritare, din state în care putem avea încredere, precum SUA.

Ne aflăm pe finalul iernii, iarna nu a fost foarte grea în UE, consumul de gaz nu a fost foarte mare. Cu stocurile existente în momentul de față reușim să ieșim din această iarnă și să trecem cu bine peste vară. Trebuie să ne și sporim stocurile de gaze înainte de iarnă. De aceea, eu am cerut deja din luna septembrie, în plenul PE, proceduri comune de achiziții de gaz și capacități comune de stocare a gazului. Trebuie să cumpărăm gaz când e ieftin, nu când e scump, vara, nu iarna, și să-l stocăm înainte de venirea sezonului rece. 

Trebuie să ne sporim capacitățile de stocare sub drapel european și acum, pe finalul iernii, cred că și o mică diminuare a consumului și aici un apel al meu la cetățeni: să dăm poate căldura cu un grad jumătate, două mai jos în locuințele noastre. Nu vrem o reducere semnificativă a confortului, dar avem o reducere semnificativă a consumului printr-o astfel de măsură. Cu cât cumpărăm mai puțin gaz din Rusia, cu atât Moscova are mai puțini bani pentru a ucide civili, a ucide oameni nevinovați în Ucraina. De aceea, cred că această mică reducere a confortului, măsuri de reducere a consumului nostru de combustibil și de gaze e un mare ajutor pentru siguranța UE, a țărilor din Uniune și mai ales a Ucrainei, contează acest lucru.

Solidaritatea costă și dacă doar vorbim la nivel european despre solidaritate, dar nu suntem dispuși să acționăm atunci când această solidaritate înseamnă costuri suplimentare sau o reducere a confortului pentru noi, atunci nu este, de fapt, solidaritate. Oamenii au nevoie de ajutor, situația este dramatică în Ucraina, e război, trebuie și noi să ne ajustăm acestei realități. Știu că am prefera să nu trebuiască să facem nicio modificare în comportamentul nostru, dar ar însemna că nu am fi solidari cu Ucraina, cu oameni cărora le merge mult mai rău decât nouă. 

  • manipulare a pieței gazului în UE: 

Am avut deja din timpul verii și al toamnei trecute o manipulare conștientă, voit țintită a pieței gazului în interiorul UE din partea Federației Ruse, tocmai pentru a crește prețul gazului și acest preț mare pe care l-am plătit pe petrol și în special pe gaz către Rusia în ultimele luni a permis regimului de Kremlin umplerea pușculiței de război și formarea unor economii suficiente pentru această agresiune militară. De aceea și păstrarea sancțiunilor pentru Rusia e foarte importantă pe termen lung, căci sancțiunile pe termen scurt am văzut deja au blocat economia, rubla și-a pierdut foarte mult din valoare, bursele sunt închise, investițiile străine nu mai au loc în Rusia, multe companii multinaționale nu mai vând deloc acolo.

Numeroase companii au anunțat că-și închid porțile în Federația Rusă, producători de autoturisme nu mai livrează spre Rusia. Sancțiunile încep să-și facă efectul, dar nu vor produce un cost uriaș pentru Rusia pe termen scurt, ci doar pe termen mediu, și de aceea e important să păstrăm aceste măsuri pe temen mediu. A existat o manipulare a prețului gazului, între timp UE e conștientă de acest lucru, va acționa pentru ca o asemenea manipulare să nu mai fie posibilă înainte de vara viitoare. 

  • avertismentul esticilor:

Construirea gazoductului ce leagă direct Rusia de Germania ocolind statele baltice și Polonia a fost un proiect pe care l-am criticat mereu, l-am considerat o greșeală, a sporit dependența energetică de gazul rusesc, s-a construit ca urmare a deciziei greșite luate de guvernul german în urmă cu 10 ani de a închide toate centralele nucleare până la 31 decembrie 2022. A fost o decizie pripită ca urmare a incidentului nuclear de la Fukushima, Japonia, din 2011. Centralele nucleare din Germania au făcut loc altor surse de energie, în principal gaz importat din Federația Rusă, ceea ce a dus la creșterea dependenței.

Trebuie să ascultăm mai mult la ceea ce ne spun colegii noștri din statele baltice, sunt foste republici soviective și au văzut în ultimii ani constant provocările Federației Ruse, îi cunosc obiectivele, cunosc modul de acțiune al Rusiei, îi cunosc și vulnerabilitățile, tocmai de aceea am încurajat-o pe Kaja Kallas (premiera Estoniei a vorbit săptămâna aceasta în plenul PE) să continue să comunice mai mult audienței la nivel european și la nivel mondial, căci în urmă cu doar o lună de zile au existat formatori de opinie, inclusiv colegi din Parlamentul European, care au spus nu va exista nicio invazie pe scară largă a Rusiei în Ucraina. Colegii din estul UE, inclusiv țările baltice, au o evaluare mult mai corectă a pericolelor ce decurg dinspre Federația Rusă și cred că trebuie să fie mult mai mult ascultați de restul europenilor. 

Vestea bună e că între timp colegii din toată UE înțeleg că nu putem trăi în siguranță în interiorul granițelor celor 27 de state membre UE, dacă nu suntem înconjurați în vecinătatea noastră imediată de țări care sunt sigure și stabile. Eu spun aceste lucru de câțiva ani de zile. Vestea bună e că lumea a început să înțeleagă că a apăra siguranța Ucrainei, a R. Moldova, înseamnă a apăra siguranța UE în ansamblul ei. Imaginați-vă ce ar însemna dacă în plus față de dictatorul bielorus Lukașenko, Putin ar vea și un pion prorus conducând R. Moldova. Victoria Maiei Sandu și a Partidului Acțiune și Solidaritate la alegerile prezidențiale și parlamentare au fost esențiale pentru UE în ansamblu, nu doar pentru Chișinău. 

  • perspectiva europeană: 

Perspectiva europeană e realistă și am oferit-o săptămâna trecută în plenul PE cu o majoritate covârșitoare Ucrainei. Eu spun că tot ceea ce oferim Ucrainei trebuie să oferim și R. Moldova, care e pentru securitatea și siguranța UE la fel de relevantă ca și Ucraina. Ce înseamnă perspectiva europeană? Aceasta e voința oamenilor din R. Moldova și noi avem obligația ca, dacă oamenii spun «noi vrem să venim către EU», să spunem «da, sunteți bineveniți, vom lucra în această direcție». Cererea semnată de Maia Sandu, de premiera Natalia Gavrilița și de președintele Parlamentului, Igor Grosu, are legitimitate democratică maximă de veme ce partidul la guvernare a câștigat parlamentarele cu majoritate absolută a voturilor. 

Faptul că le oferim această perspectivă europeană nu înseamnă că statele devin imediat state membre, fiindcă există încă probleme, inclusiv teritorii contestate, atât în Ucraina, cât și în R. Moldova. Această perspectivă europeană înseamnă că suntem dispuși să ne apucăm de treabă, sunt multe lucruri pe care ei trebuie să le îndeplinească, dar sunt lucruri pe care și noi trebuie să le facem pentru ca UE să fie capabilă să integreze noi state membre. 

  • R. Moldova și piața unică: 

Până la ziua în care se vor putea integra din punct de vedere politic și instituțional sunt multe lucruri pe care le putem face. Eu am propus acordarea unui statut intermediar de aderare Republicii Moldova care să prevadă includerea în piața unică europeană. Asta înseamnă că R. Moldova ar putea exporta nelimitat către UE.

În momentul de față, UE are un Acord de asociere și liber schimb cu Chișinăul, care poate exporta fără taxe vamale produse către UE, dar în limita anumitor cote. Includerea în piața internă ar însemna mult mai mult comerț, mult mai multe schimburi economice, mai multe investiții europene în R. Moldova, ar însemna o dinamizare a vieții economice acolo și  crearea de locuri de muncă.

Aplicarea celor patru libertăți fundamentele europene pentru R. Moldova ( libera circulație a persoanelor, a bunurilor, a serviciilor și a capitalurilor) și preluarea de către Chișinău a unei mari părți a acquis-ului comunitar, inclusiv a standardelor de calitate la produsele de piața moldovenească, ar însemna creșterea imediată a calității vieții cetățenilor moldoveni.