Nimic din legislația europeană propusă nu împiedică repararea mașinilor de o anumită vechime. Dimpotrivă, mai multe dispoziții vizează facilitarea reparării mașinilor.

Mai multe publicații din România s-au isterizat de la finalul lunii februarie și au titrat că "Mașinile mai vechi de 15 ani ar putea avea interzis la reparații. Condiția pe care vrea UE să o pună" sau "UE va interzice reparațiile la mașinile mai vechi de 15 ani", iar exemplele pot continua.

Spre exemplu, Național scria la finele lunii februarie că "Uniunea Europeană a stabilit un obiectiv foarte îndrăzneț în cursa reducerii emisiilor de carbon, prin intermediul Programului <Green Deal>. În cadrul pachetului <Fit for 55>, se include și o măsură ce vizează scoaterea din circulație a mașinilor cu motoare cu ardere internă, considerate cele mai poluante".

Și observatornews a transmis: "Uniunea Europeană ar putea interzice repararea mașinilor vechi, care au defecțiuni la componente majore, cum ar fi motorul, transmisia sau direcția. Potrivit unui proiect aflat în dezbatere publică, măsura s-ar putea aplica autoturismelor cu probleme tehnice, care au peste 15 ani de funcționare. Inițiativa vizează reducerea poluării și ar putea intra în vigoare din 2035".

Titlurile menționate sunt alarmiste și transmit ideea că mașinile mai vechi de 15 ani, care domină piața din România, vor fi interzise. Totul a pornit de la un regulament propus care include o definiție a modului în care autoritățile ar decide dacă o mașină defectă mai poate fi reparată.

Citește și: Cum s-a răspândit informația falsă potrivit căreia UE pregătește „pașaportul de carbon"

Comisia Europeană a venit joi cu precizări și a negat informațiile vehiculate în presă.

"Vă puteți repara întotdeauna mașina, dacă doriți, chiar dacă acest lucru nu este rentabil. Dacă însă dețineți o mașină defectă care nu mai poate fi reparată, regulamentul propus ar specifica faptul că trebuie să o eliminați în mod responsabil, trimițând-o la o instalație de tratare în vederea casării (mai degrabă decât, de exemplu, să o lăsați să ruginească în natură sau chiar în garajul dumneavoastră, unde poate genera scurgeri de substanțe toxice și irosi resurse prețioase). Acest lucru este similar obligațiilor existente la nivel național".

Scopul definițiilor este de a pune capăt unui anumit tip de fraudă. În fiecare an, între 3 și 4 milioane de mașini vechi dispar din statisticile statelor membre ale UE.

Multe sunt exportate ilegal și vândute ca „mașini de ocazie”, deși de fapt nu mai sunt utilizabile, pentru a eluda legislația UE în domeniul deșeurilor care obligă întreprinderile să elimine în mod corespunzător vehiculele uzate.

Astfel de „mașini de ocazie” false ajung adesea la groapa de gunoi. Potrivit studiului nostru de evaluare a legislației actuale, lipsa de claritate cu privire la ceea ce constituie o mașină „scoasă din uz” este una dintre cele mai mari lacune utilizate de operatorii lipsiți de scrupule pentru a eluda legislația UE.

Euractiv România prezintă mai jos câteva extrase din publicații românești despre acest subiect: