Un copil din zece a avut imaginea și vocea falsificate, iar conținutul a fost distribuit online
Unui copil din zece i-au fost falsificate imaginea și vocea, iar conținutul a fost distribuit pe internet, arată World Vision, care lansează primele video-uri educative despre abuz realizate cu inteligența artificială.
Patru din zece copii și adolescenți adolescenți s-au confruntat cu situații în au fost agresați în mediul online, iar unu din zece a trecut prin situația în care a fost distribuit conținut fals cu imaginea sau vocea sa. Mai mult de o treime dintre adolescenții consultați de World Vision România (34.2%) au fost abordați online, de către adulți, cu mesaje de natură sexuală. Două treimi dintre aceștia (62.7%) au primit mesaje private sau comentarii de la persoane necunoscute în mediul online.
Acestea sunt doar câteva dintre rezultatele unui sondaj realizat recent de World Vision România. World Vision lansează o serie de video-uri realizate cu ajutorul inteligenței artificiale, în care învață copiii și adolescenții cum să acționeze în cazul abuzurilor din mediul online. Aceste video-uri au fost lansate de către fundație în parteneriat cu Ministerul Educației și vor fi promovate în toate școlile și liceele din România. Video-urile pot fi vizualizate și cu subtitrare în ucraineană și abordează următoarele teme: revenge porn (răzbunarea prin pornografie), grooming (încercarea unui adult de a stabili o relație de apropiere cu un minor ca să-l poată abuza sau exploata sexual) și cyberbullying (agresiune pe internet).
În plus, video-uri vor fi promovate și pe platforma TikTok, care lansează un hub educațional prin care oamenii din România și din întreaga lume pot afla mai multe despre siguranța online.
Prin ce abuzuri au trecut adolescenții în mediul online:
Întrebați prin ce situație de abuz au trecut pe internet, peste o treime dintre adolescenți spun că au fost abordați online de către adulți cu mesaje de natură sexuală, unu din zece că i-a fost distribuit conținut fals cu imaginea sau vocea sa, iar 6% că au fost amenințați cu răzbunarea prin pornografie. Un procent îngrijorător dintre adolescenții respondenți, însă, aproape 60%, au spus că nu vor sau nu știu cum să răspundă la această întrebare.·
Peste 40% dintre adolescenți au fost agresați online. Aproape 40% se simt neputincioși, furioși sau triști când cineva este agresiv cu ei în mediul online.
Întrebați dacă au trecut prin situații în care nu fost siguri că au fost victime, aproape 80% au spus că li s-a întâmplat acest lucru în cazul bullyingului online, 13,5% în cazul deepfake (conținut audio, video, foto falsificat cu inteligența artificială), 12,5% în cazul groomingului.
Legat de agresorii care fac bullying online, 69% dintre adolescenți spun că aceștia erau persoane necunoscute, 26% spun că erau cunoscuți (colegi de clasă, vecini, rude mai îndepărtate), iar 5% spun că abuzatorii au fost persoane apropiate (părinți, frați, prieteni foarte buni).
8.8% spun că au primit mesaje de la profesori în online care i-au făcut să se simtă inconfortabil.În plus, două treimi dintre adolescenți (62.7%) au primit mesaje private sau comentarii online de la adulți necunoscuți.
Prin ce abuzuri au trecut colegii de clasă sau alți adolescenți
39% dintre adolescenți spun că au colegi de clasă sau alți tineri de vârsta lor care au fost abordați online de adulți cu mesaje de natură sexuală.
Aproape un sfert spun că altor colegi sau prieteni li s-a falsificat vocea, imaginea și conținutul fals a fost distribuit ori că adolescenții de aceeași vârstă au fost amenințați cu pornografia din răzbunare. Aproape 44% spun că au colegi sau prieteni care au fost victime ale bullyingului online.
Ce ar face adolescenții dacă ar observa un caz de abuz în școala sa
Dacă ar observa un caz de abuz în mediul online, cei mai mulți dintre elevi (peste jumătate) ar vorbi cu profesorul-diriginte, o treime ar vorbi cu colegii apropiați sau cu directorul școlii și un sfert ar vorbi cu părinții. Un procent mai mic (puțin peste 20%) ar vorbi cu un consilier școlar. În cazul revenge porn și grooming, unu din cinci spun că ar apela la Poliție.
În toate cazurile de mai sus, mai mult de unu din zece elevi nu ar vorbi cu nimeni, ba chiar în cazul pornografiei din răzbunare doi din zece nu ar spune despre această situație nimănui.
Legat de o potențială reacție a profesorilor din școală în cazul raportării unui caz de abuz în online, 70% au spus că nu au raportat niciodată, 21% au spus că profesorii au luat măsuri, 7% că au fost indiferenți și 2,8% că au luat mărturia în râs și au minimalizat situația.
Unu din zece adolescenți nu se informează legat de abuzul online
Doar o treime dintre adolescenți au auzit despre revenge porn (răzbunarea prin pornografie), grooming (încercarea unui adult de a stabili o relație de apropiere cu un minor ca să-l poată abuza sau exploata sexual) și deepfake (conținut audio, video, foto falsificat cu inteligența artificială).
O proporție mai mare, sapte din zece adolescenți au auzit despre cyberbullying (agresiunea online). Totuși, peste un sfert dintre adolescenți nu au auzit niciodată despre termenii menționați mai sus.
Adolescenții își iau informațiile despre abuzul online preponderent din social media (74%), aproape jumătate de la profesori, mai puțin de o treime de la părinți, un pic peste 14% de la autorități, dar mai mult de unu din zece nu se informează.
Comentarii