Comisia despre verdictul CCR în cazul SIIJ: Deciziile CJUE sunt obligatorii și trebuie aplicate
Referindu-se la hotărârea CCR privind Secția Specială, Comisia Europeană a reamintit că deciziile Curții Europene de Justiție sunt obligatorii și trebuie aplicate de toate curțile naționale ale statelor membre.
”Vom analiza această decizie (a CCR) în detaliu ... Comisia Europeană a fost foarte clară în ceea ce privește prevalența dreptului european”, a declarat luni purtătorul de cuvânt al CE Christian Wigand, întrebat de decizia de săptămâna trecută a CCR.
”Asa cum am amintit-o mereu și chiar de curând, prioritatea de aplicare a dreptului UE este un soclu fundamental al ordinii juridice comunitare, ca și faptul că deciziile Curții Europene de Justiție sunt obligatorii și trebuie aplicate de curțile naționale”, a adăugat purtătoarea de cuvânt Dana Spinanț.
Pe 20 mai 2021, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție – procurorul general al României și procurorul de ședință au solicitat ca, în analiza de constituționalitate pe care o efectuează, Curtea Constituțională să țină seama de Hotărârea din 18 mai 2021 a Curții de Justiție a Uniunii Europene.
CCR a analizat cererea și a constatat că, din perspectiva controlului de constituționalitate, Hotărârea CJUE nu aduce ”elemente de noutate nici cu privire la efectele juridice pe care le produc Decizia 2006/928 și rapoartele MCV întocmite de Comisie pe baza acesteia, stabilind, așa cum o făcuse în prealabil și instanța constituțională română, caracterul obligatoriu al Deciziei 2006/928 și caracterul de recomandare al rapoartelor MCV, și nici cu privire la conținutul Deciziei 2006/928, stabilind că România are sarcina de a colabora cu bună-credință cu Comisia Europeană ”pentru a surmonta […] dificultățile întâmpinate cu privire la realizarea obiectivelor de referință menționate”.
Prin urmare, Curtea și-a menținut jurisprudența anterioară și a constatat că singurul act care, în virtutea caracterului său obligatoriu, ar fi putut constitui normă interpusă controlului de constituționalitate realizat prin raportare la art.148 din Constituție – Decizia 2006/928 -, prin dispozițiile și obiectivele pe care le impune, nu are relevanță constituțională, întrucât nu complinește o lacună a Legii fundamentale și nici nu stabilește un standard mai ridicat de protecție decât normele constituționale în vigoare.
Prin urmare, ”judecătorul național nu poate fi pus în situația de a decide aplicarea prioritară a unor recomandări în detrimentul legislației naționale, declarată conformă Constituției naționale de către Curtea Constituțională, întrucât rapoartele MCV nu normează, deci nu sunt susceptibile de a intra într-un conflict cu legislația internă”, a decis CCR.
Comentarii