Premierul desemnat Dacian Cioloș a trimis un program de guvernare revizuit, din care lipsesc mai multe puncte: alegerea primarilor în două tururi, comasarea alegerilor sau renegocierea MTO. Programul nu va fi luat însă în considerare de Parlament.

Conducerea Parlamentului a primit o nouă variantă a programului de guvernare, din care sunt eliminate unele priorități și sunt introduse altele. El însă nu va fi luat în considerare, deoarece miniștrii au fost audiați în baza vechiului program.

Astfel, capitolul ”Democrație și reprezentativitate” este modificat substanțial: dispar comasarea alegerilor și uniformizarea tuturor mandatelor, care ar fi implicat modificarea Constituției (Detalii, aici).

Dispare și propunerea de amendare, de urgență, a legislației electorale cu stabilirea a două tururi de scrutin pentru alegerile de primari și președinți de consilii județene (Detalii, aici).

Rămâne, în schimb, facilitarea creării de secții de votare pentru diaspora, ”obiectivul fiind acela ca niciun proces electoral din România să nu mai fie vreodată pus sub semnul întrebării din cauza modului de organizare”.

O altă măsură importantă care dispare este renegocierea MTO ”cu menținerea unui nivel sustenabil al datoriei publice în raport cu PIB-ul”.

Elaborarea Codului de Transport al României

O noutate a variantei revizuite este intenția de a creștere numărul de vizitatori străini, prin dezvoltarea turismului de nișă.

În prima variantă, capitolul ”Transporturi și infrastructură” era expediat: ”Valorificarea poziției geografice a României și transformarea țării într-un nod logistic regional”.

În varianta revizuită se vorbește de elaborarea unui plan de reformă instituțională pentru companiile din subordinea/autoritatea Ministerului Transporturilor care derulează proiecte de infrastructură majoră în domeniul transporturilor. 

De asemenea, este prevăzută demararea elaborării Codului de Transport al României care să reglementeze mai multe domenii de interes pentru politica de transport a României și anume:

  • Politica de finanțare a infrastructurii de transport cu obligația asigurării unui procent din PIB pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în conformitate cu obligațiile europene asumate precum și introducerea taxelor partajate și/sau încrucișate între sectoarele de transport ale României.
  • Politica de tarifare și taxare a serviciilor publice din domeniul transporturilor.
  • Politica de dezvoltare a infrastructurii de transport pentru domeniul rutier, feroviar, naval, aerian și intermodal.

Documentul amintește de continuarea implementării proiectelor de infrastructură de transport din domeniul feroviar și rutier (autostrăzi și cale ferată) cu finanțare din fonduri structurale și din bugetul de stat (cofinanțare) pentru a finaliza obiectivele strategice ale României de finalizare a fostului coridor IV de transport rutier precum și a coridorului IV de transport feroviar Nord și Sud situate pe rețeaua de transport TEN-T Core.

Este menționată și dezvoltarea infrastructurii Aeroportului Henri Coandă dar și a celorlalte aeroporturi din România. 

Un capitol extins este cel dedicat Sportului, unde este stabilită ca prioritate finalizarea, în regim de urgență, a Legii Sportului.

La fel și capitolul IT&C, unde apar ca măsuri ”întărirea guvernanței corporative la Poșta Română și Telekom la nivelul celor mai bune practici internaționale și continuarea proceselor de privatizare după identificarea celor mai bune opțiuni” și sprijinirea proiectului Ghișeului Unic.

De asemenea, se vorbește un buget de minim 2% la Apărare și despre securizarea frontierei, ”în special a celei care este frontiera externă a Uniunii Europene, în vederea combaterii migrației ilegale, traficului de persoane, a altor riscuri cu impact asupra securității naționale”. 

Noua variantă, cu 7 pagini în plus, are un capitol nou ”Consultare Publică și Dialog Civil”.

Guvernul își propune identificarea temelor prioritare din societate și construirea unui mecanism permanent și credibil de integrare a opiniilor partenerilor sociali neguvernamentali din societate în procesul de elaborare, dar și de urmărire constantă a implementării deciziilor publice. 

Totodată, Cioloș își propune să pună la dispoziția oricăror grupuri interesate din societate ”minime informații despre structura, datele de contact ale entităților guvernamentale relevante în procesul de consultare publică, respectiv despre priorități sectoriale asumate de noul Guvern”.