Neutralitatea internetului: Consumatorii vor sa aiba Internet liber
Consultantul in domeniul telecom Innocenzo Genna a explicat pentru EurActiv de ce este importanta neutralitatea internetului.
- Link EurActiv.ro: Neutralitatea Internetului - consacrata in lege de Parlamentul European
- Bogdan Manolea, pe blogul legi-internet.ro, a explicat ce inseamna neutralitatea Internetului: Net neutrality” means the principle according to which all internet traffic is treated equally, without discrimination, restriction or interference, independently of its sender, recipient, type, content, device, service or application.
- Bogdan Manolea, pe blogul sau: "Desi bucuria in randul suporterilor este mare - pentru ca este si rezultatul unei campanii intense cu peste zecii de mii de emailuri, faxuri si telefoane catre europarlamentari din partea utilizatorilor obisnuiti de Internet - meciul nu este jucat pina la capat. Textul va ajunge acum in Consiliul European unde reprezentantii statelor membre vor putea sa accepte textul adoptat sau sa inceapa alte negocieri cu Comisia si Parlamentul. Care pot sa duca meciul la final sau… in prelungiri (adica sa se inceapa o alta negociere)."
- LinksDossier: Parlamentul European a votat joi pentru eliminarea tarifelor de roaming pana la data de 15 decembrie 2015 si pentru neutralitatea internetului
Innocenzo Genna este un consultant in domeniul telecom, fost sef al ECTA, asociatia noilor jucatori pe piata telecom europeana si, in prezent, membru in boardul EuroISPA (Asociatia Europeana Furnizorilor de Internet).
EurActiv: Neutralitatea internetului este un subiect cheie in dezbaterea europeana si, cel mai probabil, va ramane astfel si dupa debutul noii legislaturi a Parlamentului European si noului mandat al Comisiei Europene. Ne puteti furniza o explicatie simpla, de ce se intampla aceasta?
Innocenzo Genna: Neutralitatea internetului inseamna ca furnizorii de internet sa fie impiedicati sa controleze ce servicii sau aplicatii pot accesa abonatii lor, online. Furnizorii pot ingradi aceasta libertate prin blocarea, limitarea accesului la anumite servicii sau prin diferentierea pretului pentru traficul online pentru anumite servicii, favorizand unele servicii sau altele.
EurActiv: Ar fi asigurata neutralitatea internetului daca furnizorii ar fi transparenti cu privire la mangementul traficului?
Innocenzo Genna: Transparenta nu rezolva problema, deoarece pentru un consumator nu este de ajuns sa fie informat in legatura cu restrictiile. Consumatorii vor, doar, sa aiba un internet liber.
EurActiv: Insa consumatorul este liber sa isi aleaga furnizorul de internet.
Innocenzo Genna: Sunt sute de furnizori in Europa, insa, din cauza barierelor de pe pietele nationale, sunt de fapt numai cativa, pentru consumatorii din fiecare tara.
Mai mult, odata ce au ales un furnizor, consumatorii sunt reticenti sa il schimbe din motive legate de contractul semnat, considerente tehnice, de timp. Aceasta asa-numita “blocare”, este o bariera fundamentala care limiteaza alegerile consumatorilor mai mult decat pe alte piete. De exemplu, piata cautarii online este sub un fel de amenintare a neutralitatii, dar cel putin nu exista riscul acestei “blocari” anti-concurentiale.
[...] Principala diferenta intre domeniul internetului si cel al cautarii online este factorul de “blocare”. In cazul cautarii online, acesta nu exista, un simplu click este suficient. Aceasta este principala amenintare si slabiciune pentru Google.
EurActiv: De ce atunci Google domina in asemenea masura, daca nu exista un factor de “blocare”?
Innocenzo Genna: Google este dominant deoarece consumatorii recunosc ca este cel mai bun serviciu, nu pentru ca sunt “blocati”. Acest succes a fost construit cu investitii importante, in software si hardware, si, in special, in centre imense de prelucrare a datelor. Continuitatea activitatilor in zona de cautare, de-a lungul anilor, a consolidat aceasta pozitie, creand un fel de “bariera informationala” pentru potentialii competitori. Aceasta este o problema pentru furnizori, care sunt “blocati” in platforma dominanta.
EurActiv: Isi va mentine Google pozitia dominanta?
Innocenzo Genna: Lucrurile s-ar putea schimba daca rezultatele afisate de Google vor deveni toate contra cost, atat ca un utilizator ar trebui sa treaca prin mai multe pagini pentru a gasi si rezultate ne-publicitare. Pe termen lung, acest lucru va afecta reputatia Google. Acelasi efect ar aparea daca Google si-ar diminua transparenta in diferentierea materialelor publicitare de cele neutre. O alta problema este confidentialitatea si personalizarea, daca utilizatorii incep sa considere ca afacerea “date personale in schimbul serviciilor gratuite” nu mai este convenabila.
Linkuri
EurActiv.com Expert: The case for search neutrality
Comentarii