PLUS propune instituirea de către președintele țării, prin decret, a stării de urgență pentru doar câteva zile, până la intrarea în vigoare a regulilor privitoare la starea de alertă.

”Guvernul a acționat mult prea târziu: proiectul a fost trimis în Parlament cu doar patru zile înainte de expirarea stării de urgență și cu doar două zile înainte de pronunțarea CCR prin care s-a stabilit că în starea de alertă Guvernul nu va putea restrânge drepturi și libertăți. Asta, deși Guvernul ar fi trebuit să știe foarte bine că, oricâtă voință politică ar exista, un proiect de lege nu va putea intra în vigoare în mai puțin de șase-șapte zile de la momentul primirii lui la Parlament”, precizează formațiunea condusă de Dacia Cioloș.

În actualele condiții, perioada 15-19 mai va ajunge să nu mai includă nicio restricție în ceea ce privește drepturi și libertăți și - chiar dacă se pot lua măsuri administrative, de reorganizare a unor instituții - cetățenii vor fi liberi să acționeze de parcă nu ar exista o pandemie.

”Vom fi aruncați într-un tip de vest sălbatic din care statul lipsește, fiecare fiind responsabil pentru propria persoană, în timp ce doar înțelepciunea colectivă ne-ar putea păzi de răspândirea COVID-19”, avertizează PLUS, adăugând că există două soluție pentru rezolvarea acestei probleme.

”O primă soluție, cea mai corectă din punct de vedere constituțional, este instituirea de către președintele țării, prin decret, a stării de urgență pentru câteva zile, atât timp cât este necesar pentru intrarea în vigoare a regulilor privitoare la starea de alertă. Nu înseamnă că rămânem blocați în casă. Dimpotrivă, pot fi stabilite aceleași restricții care urmau să fie stabilite în cazul stării de alertă sau unele chiar mai puțin grave. Decretul președintelui este necesar pentru a crea contextul constituțional în care autoritățile pot lua astfel de măsuri”, explică partidul.

”Cea de-a doua soluție este impunerea unor restricții odată cu starea de alertă, în ciuda declarării de către CCR a neconstituționalității parțiale a OUG care dădea Guvernului acest drept. De ce ar fi acest lucru posibil? Decizia CCR nu a fost încă redactată și nici publicată în Monitorul Oficial, ci judecătorii doar au anunțat concluzia la care au ajuns. Prin urmare, normele din OUG 21/2004 sunt încă în vigoare, iar Guvernul poate adopta măsuri în temeiul lor”, mai explică formațiunea politică.